28 Ekim 2014 Salı

Keşif Noktamız OHRİ - OHRID

MAKEDONYA (MAKEDONYA CUMHURİYETİ – MAKEDONYA ESKİ YUGOSLAV CUMHURİYETİ)

Konumu: Balkanlar

Başkenti: Üsküp

Para Birimi: MKD - Denar (1 Makedon Denarı yaklaşık 0.046 Türk Lirasına denk gelmektedir) Güncel kur için http://www.xe.com/ ‘u ziyaret edebilirsiniz.

Dili: Makedonca

Keşif Noktamız OHRİ – OHRID

(01/07/2014-02/07/2014)

Bitola şehirlerarası otobüs istasyonundan kişibaşı 200-MKD karşılığı aldığımız otobüs biletlerimizle sabah 09:00’da biniyoruz otobüse, sırada Ohri var. Otobüs, Üsküp-Bitola arası yolculuğumuzda olduğu gibi yine endişelerimizi rafa kaldırmamıza yardımcı oluyor, konforlu ve sıkıntısız bir yolculuk geçiriyoruz. http://www.transkop.mk/

* Uzun süreli aç kalamayan ve sürekli birşeyler atıştırmak isteyen biri olarak hatırlatmam şart: otobüs yolculuklarının süresi ve mesafesi ne olursa olsun hiçbir şekilde ülkemizde olduğu gibi içecek ve atıştırmalık ikramı yok, suyunuzu dahi otobüse binmeden önce yanınıza almalısınız ya da otobüsün mola verdiği tesislerden alabilirsiniz çünkü otobüs sadece taşımacılık görevini yapıyor ve belirttiğim anlamda misafirpeverlik beklemeyin :)

* Belirtmem gereken bir husus daha: otobüs biletlerinizi alırken biletlerin üzerinde her ne kadar koltuk/yer numarası yazsa da aslında yok öyle birşey! Herkes canının istediği yere konuyor binince otobüse :) Uzun yolculuklarda rahatsız olmamak adına güneşin yönü, vb değişkenleri hesaplayıp buna göre otobüse binerken atak yapmak faydalı olabilir, çünkü Balkanlar gezimiz boyunca yeri geldi 5-6 saatlik otobüs yolculukları yaptık ve yaşadığımız yorgunluğun en güzel ilacı otobüsteki 1-2 saatlik uykular oldu. Uyku aralarında da bir sonraki keşif noktası için kısa süreli dersler de çalışmadık değil :)

Bu hatırlatma merasiminin ardından dönelim konumuzaaa...

Ohri’nin şehirlerarası otobüs istasyonunda otobüsten indik, ve yine bir sonraki keşif noktası için ertesi gün bineceğimiz bir otobüs aramalıyız, bulmalıyız. Düzen burada da bozulmadı, biletimizi otobüse binmeden 10-15 dakika önce alabileceğiz. Bugün ilk isteğimiz kalacak yeri ayarlamak ve bunun ardından rahat rahat gezmeye başlamak. Gezilecek yerleri anahatları ile daha önceden belirlemiştik ve Ohri için de 1 gün-1 gece ayırdık. Bir gecelik konaklama bulmalıyız şimdi. İstasyondan şehir merkezine yürümeye başladık, yine isteğimiz hem istasyona çok uzak olmayan (bugün ve ertesi gün çantalarla uzun mesafe katetmemek için) hem de merkezde (yaya gezebimek adına) bir oda bulabilmek, kaymaklı ekmek kadayıfı arıyoruz yani :) Eski binaların, evlerin arasından gidiş gelişli dar bir caddede yürüyoruz merkeze doğru. Bazı yerlerde kaldırımlar çok ama çok dar, bazı yerlerde de ülkemizden tanıdık olduğumuz kaldırım üzerine bırakılmış araba sendromları var. Çoğu zaman yola inip yolda yürümek daha rahat geliyor insana, ama o zaman da aynı anda ben+gelen araba+giden araba fazla geliyoruz yolun genişliğine, mecburen çıkıyorum kaldırıma :) Yaklaşık 15 dakikalık bir yürüyüşün ardından büyük bir kavşak geliyor önümüze; binalar yenileniyor, yollar genişliyor, etraf kalabalıklaşıyor, artık merkezdeyiz! Derken bisikletli 25-26 yaşlarında bir genç yanaşıyor ve kalacak yer ihtiyacımız olup olmadığını soruyor, 3-4 saniyelik bir şaşkınlık ve tedirginlik halinden sonra hostel istemediğimizi otel arayacağımızı söylüyoruz. Makedon genç, işlettiği yerin hostel olmadığını ve apartman dairesi (apartment & apart) olduğunu söylüyor. Geziden önce okuyup araştırdıklarımızdan bu konsepte yabancı değiliz, kısa süreli daire kiralama Avrupa’da olduğu gibi Balkanlar’da da çok yaygın. 1  gece kalmak istediğimizi öğrenince önce pek istekli olmasa da saatin öğleni geçmesi ve bu saatten sonra müşteri bulamama ihtimaline karşılık 1 gecelik konaklamaya tamam diyor o da. Sıra bizde, fiyatı öğrenmek istiyoruz öncelikle; kısa bir pazarlıktan sonra evi görüp beğenirsek iki kişi 20-Euro’ya konaklamayı kabul edeceğimizi söylüyoruz çünkü istediğimiz kriterler çerçevesinde bu fiyat normal... Daire 5 dakikalık yürüme mesafesinde, merkezde yani. Genç, bisikletini bizimle karşılaştığı yerdeki elektrik direğine zincirliyor ve bizimle beraber yürümeye başlıyor. Yolda bu işin yasal olup olmadığını soruyoruz, dairenin olduğu apartmana geldiğimizde dairenin balkonundaki resmi tabelayı gösteriyor bize: vergisini ödeyen ve yasal tüm apart işletmecilerinin apartlarında bulunuyormuş bu tabela, sonradan Ohri sokaklarında yürürken de başımı kaldırıp baktığımda dikkatimi çekiyor artık bu mavi tabelalar. Evde klima, havlu, vb ihtiyaçlar tamam, ertesi sabah erken saatte ayrılacağımız için ödemeyi yapıyoruz hemen ve apart sahibi genç ile daireden ayrılırken anahtarı paspasın altına bırak konusunda da mutabık kalıyoruz :) Kalmaya karar verdiğimiz Apartment Vasko resimleri için  http://www.ohridholiday.com/apartments/vasko/’i ziyaret edebilirsiniz. Ardından makedon genç bisikletine, biz de Ohri’nin güzelliklerine...

Ohri şehri, Makedonya’nın güneybatısında Ohri Gölü kıyısında bulunuyor; ülkenin büyük şehirlerinden biri. Topraklarında barındırdığı tarihi miraslar ile 1980 yılında UNESCO dünya mirasları listesinde de hakettiği yeri almış, görülmeye değer. Mavi ile yeşilin inanılmaz uyumu da yine Ohri’de ağzımızı açık bırakıyor.

Ohri de önceki keşif noktalarımız gibi dar bir alan üzerine kurulu bir şehir, yani yine tabanlara kuvvet, yaya gezeceğiz Ohri’yi. Yeni ve eski şehir kısımları birbiriyle içiçe, şehrin ortasından geçen ana caddenin sonu Ohri gölüne çıkıyor. Bu caddeye paralel olarak devam eden ve yine göl kıyısına çıkan bir de yaya yolu (shopping street – alışveriş sokağı diye geçiyor) var; hatıralık ve/veya hediyelik birşeyler almak isterseniz bu trafiğe kapalı yaya yolunun üzerindeki dükkanlarda aradığınızı rahatlıkla bulabilirsiniz. Ohri’de görülecek yerler bu yaya yolunun başındaki büyük çınar ağacından başlayıp göl kenarına, oradan da kale ve kiliselere doğru uzanıyor.

Ohri Gölü

Pir Muhammed Mehmed Hayati Halveti Dergahı ve Türbesi
1720 yılında yapılmış.

Monument of St Cyril and Methodius – Aziz Cyril ve Aziz Methodius Anıtı

Saint Sofia Church – Aziz Sofya Kilisesi (Giriş ücreti kişi başı 100-MKD)

Ancient Theatre of Ohrid – Ohri Antik Tiyatrosu

Saint Clement Monastery (Plaoshnik) & Early Christian Basilica– Aziz Clement Manastırı & Eski Hıristiyan Bazilikası (Giriş ücreti kişi başı 50-MKD)

Girişte bilet satan görevli Türk olduğumuzu öğrenince bize indirimli bilet kesti (50-MKD indirimli bilet ücretidir :) )

Üzeri kapatılarak güneş, yağmur, vb dış koşullara karşı korumaya alınan mozaikler görülmeye değer! Alınan önlemler ve koruma çalışmaları, ülkemizdeki ilgili kişi ve kurumlar tarafından örnek alınmalı diye düşünüyorum. Zira biz, bulduğumuz mozaiklerin üstünü tente bezleri ile örtüp üzerine çakıl taşları dökerek kamufle ediyoruz koruyamadığımız için, saklayabilmek adına...

Samuil’s Fortress – Çar Samuil Kalesi (Ohri Kalesi)

Upper Gate of Ohrid – Şehrin üst kapısı

Holy Mother of God Perivleptos Church

Giriş ücretli ancak bilet satan görevli bayan Türk olduğumuzu öğrenince herhangi bir ücret almadan kiliseyi ziyaret edebileceğimizi söyledi :)

Church of St John at Kanoe – Aziz John Kilisesi

Ohri sokakları

Güneş batarken Ohri...

Alışveriş sokağında rengarenk hediyelik eşyacıların yanısıra çok sayıda fast food dükkanları da var. Saatin ilerlemesiyle beraber karınlarımız da acıktı ve etrafa güzel kokular yayan bu noktalardan birinde aldık soluğu atıştırmak için... Bunun yanısıra hemen göl kenarında Ramstore var. Bu büyük marketi görünce bir yerden tanıdık gelecek size :) Bizdeki Migroslar! Ramstore zinciri Migros grubunun yurtdışındaki kolu. Bu oldukça geniş marketten de istediğiniz her çeşit ürünü bulmanız mümkün, hatta Türkiye'den özlediğiniz tatlar varsa onları da :) Niğde gazozundan Doğadan soğuk çaya kadar geniş bir yelpaze işte... http://www.ramstore.com.mk/en/index.php (Ertesi gün yapacağımız otobüs yolculuğu için kraker, bisküvi, vb almayı ihmal etmedik :))

Ramstore'un önünde geniş bir alan var, bu alan/park gündüz saatlerinde boşken akşamüstü yerel halkın ailecek buluştuğu bir nokta oluveriyor. Bize de içeceklerimizi yudumlayıp güneşin batışını seyrederken evsahipliği yaptı :)

Akşam saatlerinde sokaklardan yükselen müzik sesleri ile vakit geçirebileceğiniz çok sayıda bar ve pub olduğunu anlıyoruz. Eski şehire ve kaleye doğru yukarı çıkarken yer alan mekanlardan dilediğinize girebilirsiniz...

Artık biraz uyumalı, enerji toplamalı çünkü yarın yeni bir macera bekler bizi.

Bir sonraki keşif noktamız TİRAN - TIRANA!